Fybromyalgie: voeding & levensstijl



Fibromyalgie: voeding en leefstijl.

 9 tips

De oorzaak van fibromyalgie is nog onbekend, maar de klachten die optreden hebben vaak met meerdere orgaansystemen te maken. Zo kan een verstoorde darmwerking een grote factor zijn die klachten verergert. Het kan daarom raadzaam zijn een ontlastingsonderzoek te laten doen om eventuele verstoringen in de darmflora en belasting met schimmels en parasieten te achterhalen. De darm zelf werkt weer nauw samen met het immuunsysteem en de lever. Al deze organen hebben er baat bij als je ze de juiste voeding aanlevert.

Tip 1: zorg voor je darm

 Een goede darmwerking is van essentieel belang voor de gezondheid. In de darm worden voedingsstoffen omgezet en opgenomen zodat al je cellen in het lichaam daar gebruik van kunnen maken. Een goede vertering is heel belangrijk. Die vertering hoef je gelukkig niet alleen te doen. In de darm bevinden zich miljoenen darmbacteriën die helpen het voedsel wat je eet om te zetten. Ook communiceren deze bacteriën met het immuunsysteem en voorzien ze je darmwand van voeding. Af en toe een kuur met probiotica helpt om de darmflora gezond te houden. Verder kan het raadzaam zijn gluten en lectinen (in bonen en peulvruchten) te vermijden. Deze stofjes kunnen de darmwand irriteren en een immuunreactie uitlokken. Glutenvrij eten is niet moeilijk, zo zijn er genoeg lekkere glutenvrije granen zoals quinoa, amarant, haver en boekweit.

Tip 2: vermijd gifstoffen

Het lichaam heeft zijn handen vol aan zijn eigen afvalstoffen en kan die van buitenaf niet gebruiken. Vermijd suiker wat gifstof nummer 1 is en verder nicotine, alcohol en eten uit pakjes en zakjes; dit zit bol van de smaakversterkers en E-nummers. Drink koffie met mate, niet meer dan 2 kopjes per dag. Houd je denk en leefwereld ook zo vrij mogelijk van negativiteit.

Tip 3: eet zo basisch mogelijk

 Dagelijks worden bij normale processen in het lichaam zogenaamde zure afvalstoffen gevormd. Ook zorgt bepaalde voeding zoals granen, vlees, vis en eieren na vertering voor een zure rest. Dat is op zich niet erg, want het lichaam heeft allerlei manieren om met deze zure afvalstoffen om te gaan. Zo kan het lichaam deze stoffen met behulp van basische mineralen neutraliseren. Het vermoeden bestaat dat bij fibromyalgie melkzuur uit de spieren moeilijker wordt afgevoerd, waardoor pijn en stijfheid ontstaan. Een extra belasting dus met zuren. Door zo basisch mogelijk te eten ondersteun je het lichaam om die afvalstoffen af te voeren. Groenten en fruit zijn basisch, maak deze dan ook tot de basis van je dieet. Probeer om zo’n 400 a 500 gram groenten per dag te eten. Vul je voeding verder aan met superbasische algen zoals spirulina en chlorella.

Tip 4: ondersteun je lever

 Je lever is gebaat bij voedingsmiddelen die veel zwavel bevatten. Denk aan: uien, knoflook, radijsjes, broccoli, spruitjes, boerenkool en alle andere koolsoorten, pompoen en waterkers. Gebruik deze groenten regelmatig. Vul verder aan met verse gember en kurkumawortel.

 Tip 5: zorg voor voldoende vocht

Voor iedereen is voldoende drinken belangrijk, maar heb je fibromyalgie, dan helemaal. Met voldoende drinken ondersteun je het lichaam om afvalstoffen beter af te voeren. Water is een goede keuze als basis. Drink daarnaast 2 a 3 koppen brandnetelthee per dag. Verder zijn groentesappen, kokoswater, water met spirulina(voedingssupplement) en chlorella(groene algen) en groene smoothies goede opties, deze zijn allen basisch.

Tip 6: versterk je immuunsysteem

alle soorten paddenstoelen hebben een gunstig effect op je immuunsysteem. Gebruik regelmatig shiitake, reishi, champignons en andere paddenstoelen in je gerechten. Andere immuunboosters zijn: kiemen zoals tuinkers en broccolikiemen, citroen, gember, waterkers en bijenpollen (stuifmeelkorrels).

Tip 7: verminder stress

 Bij chronische stress raakt de hormoonhuishouding in je lichaam ontregeld. Er is geen enkel orgaan waar stress, als het voortduurt, geen effect op heeft. Vooral bij fibromyalgie kan het de pijnklachten enorm verergeren. Zoek naar manieren die je stress verlagen. Dat kan voor iedereen weer anders zijn. Zo kan een goed gesprek met een vriend of vriendin al stressverlagend werken.

Tip 8: zorg voor de juiste omstandigheden om goed te slapen

Tijdens de slaap herstelt het lichaam en wordt er groeihormoon aangemaakt. Een verstoorde slaap, wat veel voorkomt bij fibromyalgie, ontregelt allerlei herstelsystemen waardoor vervolgens pijnklachten ontstaan. Eet voor een goede slaap na 20.00 uur 's avonds niet meer. Dim de lichten en gebruik kaarslicht, hierdoor wordt de melatonineproductie op gang gebracht. Maak een vast slaapritueel en ga van de dag rustig de avond en nacht in. Slaap in een pikdonkere, koele kamer. Laten je gordijnen toch licht door gebruik dan een slaapmasker.

Tip 9: houd je bloedsuikerspiegel op peil

 Je hersenen functioneren het beste bij een stabiele bloedsuikerspiegel. Schommelt je bloedsuikerspiegel constant dan geeft dat een stressreactie in je lichaam met alle stresshormonen die daarbij horen. Deze cascade kan je missen als kiespijn. Suiker en wit meel producten laten je bloedsuikerspiegel schommelen. Maar ook tarweproducten zoals volkorenbrood doen dit. Je hebt dan 2 uur na het eten alweer honger, voelt je licht in je hoofd, trillerig, misselijk en emotioneel of agressief. Eiwitten uit vlees, vis en eieren en avocado’s en vetten uit vis en noten verzadigen en houden je bloedsuikerspiegel op peil. Verder is kokosolie 1 van de beste middelen om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren, neem 3x per dag een halve eetlepel extra Virgin kokosolie.


Met dank aan Hetty Crèvecoeur

Gezondheidsdeskundige en gespecialiseerd in de relatie tussen lifestyle en gezondheid.